Urednica:
- prof. dr. sc. Renata Jurišić Grubešić
Autori:
- Jurišić Grubešić, Renata, prof. dr. sc., Sveučilište u Rijeci, Medicinski fakultet
- Mršić-Pelčić, Jasenka, prof. dr. sc., Sveučilište u Rijeci, Medicinski fakultet
- Vitezić, Dinko, prof. dr. sc., Sveučilište u Rijeci, Medicinski fakultet
- Mucalo, Iva, izv. prof. dr. sc., Sveučilište u Zagrebu, Farmaceutsko-biokemijski fakultet
- Ortner Hadžiabdić, Maja, izv. prof. dr. sc., Sveučilište u Zagrebu, Farmaceutsko-biokemijski fakultet
- Skelin, Marko, doc. dr. sc., Sveučilište u Rijeci, Medicinski fakultet, Opća bolnica Šibensko-kninske županije
- Brajković, Andrea, dr. sc., Sveučilište u Zagrebu, Farmaceutsko-biokemijski fakultet
- Bićanić, Lucija Ana, mag. pharm., Dom zdravlja Zagreb – Centar
- Juretić, Lea, mag. pharm., Sveučilište u Rijeci, Medicinski fakultet
- Vrček, Ena, mag. pharm., Sveučilište u Rijeci, Medicinski fakultet
Sažetak:
Studij farmacije na Medicinskom fakultetu Sveučilišta u Rijeci po prvi se puta izvodi od ak. god. 2021./2022. To je od velike važnosti za farmaceutsku struku u Republici Hrvatskoj jer ljekarnička djelatnost spada u regulirane profesije, a deficitarna je u RH. Studij Farmacija, između ostalog, uključuje obvezno stručno osposobljavanje (SO) izvan visokog učilišta, temeljeno na nacionalnom kompetencijskom okviru, koje u potpunosti zamjenjuje nekadašnji jednogodišnji pripravnički staž za magistre farmacije. SO (5. studijska godina, 10. semestar) provodit će se u javnoj i bolničkoj ljekarni te galenskim i analitičkim laboratorijima u trajanju od 940 sati i nosi 30 ECTS-a. SO priprema studente farmacije za samostalan rad u ljekarničkoj djelatnosti na neposrednim poslovima pružanja zdravstvene zaštite, kao i za poslove ispitivanja i kontrole kakvoće lijekova. Program SO-a omogućit će studentima stjecanje stručnih znanja i kompetencija kroz strukturirano i vođeno iskustveno učenje u realnom radnom okruženju. Tijekom nastave u farmaceutskoj praksi, studenti će odrađivati praktične zadatke primjerene mjestu odvijanja SO-a te sukladno svojim prethodno stečenim akademskim stručnim znanjima. Na taj će se način studente stručno usmjeravati i poticati na preuzimanje odgovornosti za vlastiti razvoj u području farmacije te kontinuirano stručno usavršavanje. Mentori u farmaceutskoj praksi imaju važnu ulogu u procesu SO-a kroz stručne savjete, usmjeravanje, praćenje te procjenjivanje studentskog rada i razvoja u struci te time predstavljaju ključne dionike u procesu razvoja novih kompetentnih i odgovornih stručnjaka u području farmacije. Kontinuirani razvoj farmacije nameće potrebu neprekidnog unaprjeđenja postojećih te razvoj novih stručnih kompetencija, kako u ljekarništvu, tako i u drugim područjima farmaceutske prakse. Istovremeno se promjene događaju i u području farmaceutskog obrazovanja, što zahtijeva uvođenje novih metoda učenja i poučavanja. Kao obrazovne smjernice i pomoć u stjecanju praktičnih znanja i kompetencija u farmaceutskoj praksi služit će nastavni materijali koji čine sastavni dio ovog priručnika pod nazivom Stručno osposobljavanje – Priručnik za studente farmacije. Strukturirani obrasci, uz prikladne upute, objašnjenja i primjere, imaju za cilj olakšati studentima praćenje i bilježenje relevantnih događaja i aktivnosti u stručnom okruženju te usmjeravati mentore i studente na njihovom zajedničkom interaktivnom putu kroz farmaceutsku praksu.
Iz recenzija:
” …. Priručnik koristi prikladan, strukturiran i jasno definiran pristup, usklađen s obrazovnim i profesionalnim ciljevima stručnog osposobljavanja u farmaciji. Metodologija djela temelji se na primjeni nacionalnog kompetencijskog okvira za ljekarničku djelatnost, što jamči da su svi aspekti prakse – od stručnih do profesionalnih i komunikacijskih kompetencija – sustavno obuhvaćeni i evaluirani. Priručnik koristi didaktički usmjeren pristup koji kombinira iskustveno učenje s jasno definiranim ishodima učenja, evaluacijskim kriterijima i zadacima. Time potiče aktivno sudjelovanje studenata u vlastitom procesu profesionalizacije te istovremeno olakšava mentorima vođenje i vrednovanje napretka. Uvođenje strukturiranih obrazaca, dnevnika rada i uputa za provođenje pojedinih aktivnosti doprinosi dosljednosti i transparentnosti cijelog procesa.
Osim toga, metodologija priručnika omogućuje prilagodbu različitim radnim okruženjima – od javnih i bolničkih ljekarni do industrijskog konteksta – čime se postiže fleksibilnost uz očuvanje standarda. Time se osigurava kvaliteta stručnog osposobljavanja neovisno o vrsti ustanove u kojoj se praksa provodi.
Pristup autora jasno odražava razumijevanje suvremenih obrazovnih principa i potreba struke, čime priručnik postaje ne samo operativni alat, već i primjer kvalitetnog pedagoškog i profesionalnog planiranja stručne prakse. … ” izv. prof. dr. sc. Nina Pereza
” …. Ovaj priručnik, namijenjen studentima i njihovim mentorima, uvodi suvremen i inovativan koncept u obrazovanje budućih magistara farmacije, koji je nužno potreban kako bi se sustavno organizirano stručno osposobljavanje na radilištima izvan visokog učilišta provodilo na najvišoj edukacijskoj i profesionalnoj razini. Priručnik doprinosi standardizaciji stručnog osposobljavanja, čime se ujednačava kvaliteta edukacijskog procesa i dodatno povećava sigurnost farmaceutske prakse. Time se ne samo postavljaju novi standardi u farmaceutskoj edukaciji u Republici Hrvatskoj, nego se stvara model koji je moguće prilagoditi i primijeniti i u drugim visokoškolskim ustanovama srodnog profila.
Dodatno, doprinos ovog priručnika očituje se i u razvoju jasnog i metodološki dosljednog okvira za procjenu kompetencija studenata. Takav okvir omogućuje sustavno praćenje i analizu ostvarenih ishoda učenja te pruža čvrstu osnovu za unapređenje metoda vrednovanja i daljnja istraživanja u području farmaceutske pedagogije i profesionalnog razvoja. … ”
prof. dr. sc. Lidija Bach-Rojecky