InterMed projekt

Virtualna standardizacija učenja i poučavanja kliničkih vještina u internoj medicini i kliničkoj propedeutici

InterMed projekt izvorni je obrazovni proizvod Medicinskog fakulteta u Rijeci, koji nedvosmisleno i na najbolji mogući način odražava kreativno stvaralaštvo i nastavnu izvrsnost njegovih nastavnika te posvećenost smislenoj, inovativnoj i na dokazima utemeljenoj digitalnoj transformaciji visokog obrazovanja. Istovremeno, počivajući na očuvanju ljudskih vrijednosti u modernom obrazovnom procesu, u svojoj srži, InterMed je odraz snage posvećenog volonterskog rada i partnerskog odnosa nastavnika i studenata, vođenih temeljnom mišlju da je dobro činiti dobro za unaprjeđenje kvalitete zdravstvenog sustava poboljšanjem kvalitete medicinske edukacije…

ŠTO JE INTERMED PROJEKT?

Kolegij Klinička propedeutika je uvod u kliničku medicinu, u kojem studenti stječu znanja i vještine potrebne za pregled bolesnika te se upoznaju s vodećim znacima i sindromima iz područja interne medicine.

InterMed projekt obrazovni je projekt koji su pokrenuli Katedra za internu medicinu i Centar za unaprjeđenje nastavničkih kompetencija i komunikacijskih vještina Medicinskog fakulteta u Rijeci s ciljem virtualne standardizacije učenja i poučavanja kliničkih vještina u kliničkoj propedeutici i internoj medicini. Jedinstvenost InterMed projekta očituje se u činjenici da se, po prvi put na Medicinskom fakultetu u Rijeci, ali i Republici Hrvatskoj, u zajedničkom stvaranju obrazovnih materijala u medicinskoj edukaciji udružuju struka i metodičko-didaktička podrška za profesionalni razvoj nastavnika, uz podršku studenata u daljnjem razvoju stvorenih materijala i koncepta nastavnog procesa. 

U nastavku možete pogledati informativni videozapis u kojem možete saznati opće informacije o projektu, razloge njegovog pokretanja, način provođenja i koncepta obrnute učionice za učenje i poučavanje kliničkih vještina na kolegiju Klinička propedeutika.

OBRAZOVNA INFRASTRUKTURA INTERMED PROJEKTA

1. STRUKTURIRANI MODELI POUČAVANJA KLINIČKIH VJEŠTINA

Halsteadov model

Inicijalni model poučavanja kliničkih vještina, poznatiji kao Halsteadov model, razvijen je za potrebe kirurških specijalizacija te se sastoji od dva koraka. U prvom koraku ili „vidi jednom“ (engl. see one), nastavnik demonstrira provođenje vještine studentima uz objašnjavanje svakog koraka. Potom, u drugom koraku ili „učini jednom“ (engl. do one), studenti sami provode kliničku vještinu koju je nastavnik demonstrirao. Međutim, Halsteadov model ne prati piramidu savladavanja ishoda učenja u domeni vještina jer se njime preskaču temeljne razine sistematičnog savladavanja postupka provođenja pojedinih kliničkih vještina.

Peytonov model – srž InterMed projekta

Kao odgovor na nedostatke Halsteadovog modela, razvijen je Peytonov model poučavanja kliničkih vještina, koji se najčešće koristi u poučavanju u kliničkoj simulaciji te za poučavanje proceduralnih vještina (primjerice, šivanje rana ili postavljanje intravenskog katetera). Sastoji se od četiri koraka, a razvijen je posebice zbog primjene trećeg koraka, u kojem studenti ulažu intelektualni napor u savladavanje temeljnih razina ishoda učenja unutar domene vještina, što prema određenim znanstvenim istraživanjima, dovodi do dužeg pamćenja načina provođenja određenih vještina.

Peytonov model sastoji se od četiri koraka koji se primjenjuju u sljedećem redoslijedu:

  • demonstracija – nastavnik pokazuje vještinu studentima bez objašnjavanja njezinih koraka (vizualizacija i inicijalna konceptualizacija kliničke vještine),
  • dekonstrukcija – nastavnik ponovno pokazuje vještinu studentima uz davanje objašnjenja svakog njezinog koraka (detaljno savladavanje znanja o ispravnom načinu provođenja vještine),
  • razumijevanje – student provodi vještinu, ali na način da objašnjava svaki njezin korak (verbalizacija i fiksacija temeljnih razina ishoda učenja),
  • izvođenje – student samostalno provodi vještinu (stjecanje viših razina ishoda učenja u domeni vještina).

2. OBRNUTA UČIONICA U INTERMED PROJEKTU

Obrnuta učionica (engl. flipped classroom) je moderni pristup učenju i poučavanju koji se sastoji od dva dijela. U prvom dijelu, studenti se pripremaju kod kuće savladavajući osnovno teorijsko gradivo koje su nastavnici unaprijed pripremili, najčešće u digitalnom, asinkronom online obliku, dok se drugi dio odvija u onsite obliku, temeljeći se na povećanju količine praktičnog rada i primjene teorijskog gradiva savladanog u digitalnom obliku. Posljedično, na taj se način smanjuje količina onsite teorijskog gradiva koji se prenosi u pasivnom obliku.

U InterMed projektu, obrnuta učionica se primjenjuje na način da se prva dva koraka Peytonovog modela poučavanja kliničkih vještina provode u asinkronom online obliku, dok se druga dva koraka provode u onsite obliku na vježbama.

3. OSTALI KONCEPTI MODERNE MEDICINSKE EDUKACIJE

Osim Peytonovog modela poučavanja kliničkih vještina, u InterMed projektu primjenjuju se i drugi temelji moderne medicinske edukacije, poput Pendletonovog modela davanja povratne informacije, poštivanja osnovnih principa na koji odrasle osobe uče, kao i digitalne transformacije nastavnog procesa u visokom obrazovanju (lekcije, H5P interaktivni videozapisi). Uz sve navedeno, InterMed projekt temelji se i na obaveznoj edukaciji nastavnika za provođenje novih oblika nastavnog procesa.

SURADNICI UKLJUČENI U PROJEKT I SADRŽAJ OBRAZOVNIH MATERIJALA

Impesum InterMed obrazovnog projekta

1. VODITELJI I SURADNICI U PROJEKTU

Voditelji projekta: Goran Hauser, Nina Pereza, Alen Ružić
Glavna koordinatorica: Davorka Lulić
Stručni suradnici / supervizori: Sandra Milić, Božidar Vujičić
Suradnici: Alojzije Lacković, Ana Lanča Bastiančić, Anđela Lukić, Davorka Lulić, Frano Marinelli, Domagoj Mičetić, Nina Poropat, Milena Šestić Krneta, Marko Šustić, Marija Troskot Cuculić
Tajnica: Dragana Pauletić
Demonstratori: Lea Cofek, Diego Demarin, Stjepan Goronja, Tino Hadžić, Matea Mamić, Ivana Peršić, Marta Šiljeg, Marin Talajić, Ivan Jakov Župan

2. UREDNICI I AUTORI OBRAZOVNIH MATERIJALA

Urednici obrazovnih materijala: Nina Pereza, Goran Hauser, Alen Ružić
Grafičko oblikovanje: Nina Pereza
Autori hodograma i materijala za objektivne strukturirane kliničke ispite: Davorka Lulić, Frano Marinelli, Domagoj Mičetić, Sandra Milić, Nina Poropat, Marija Troskot Cuculić, Božidar Vujičić
Izrada videozapisa: Davorka Lulić, Frano Marinelli, Domagoj Mičetić, Nina Poropat, Marija Troskot Cuculić
Montiranje videozapisa: Lea Cofek, Diego Demarin, Stjepan Goronja, Tino Hadžić, Matea Mamić, Ivana Peršić, Marta Šiljeg, Marin Talajić, Ivan Jakov Župan

ZADOVOLJSTVO STUDENATA

Zadovoljstvo studenata u pilot godini provođenja, odnosno akademskoj godini 2024./2025., ispitano na 85 % uključenih studenata je 4,9.

Ažurirano 30.04.2025.

Skip to content