Centar za unaprjeđenje nastavničkih kompetencija i komunikacijskih vještina
Medicinski fakultet u Rijeci,
Braće Branchetta 20 , 51000 Rijeka
tel: +385 51 651 234
Kontakti
Voditeljica:
- izv. prof. dr. sc. Nina Pereza, dr. med.,
UNIRI portfelj – životopis
email: nina.pereza@medri.uniri.hr
tel: +385 51 651 234
O Centru
Centar za unaprjeđenje nastavničkih kompetencija i komunikacijskih vještina osnovan je 2017. godine kao zasebna ustrojstvena jedinica Medicinskog fakulteta u Rijeci kao odgovor na rastuće trendove i potrebe za pružanjem organizirane i sustavne stručne podrške najviše kvalitete za profesionalni razvoj nastavnika i suradnika u nastavi u području medicinske edukacije u vlastitoj instituciji.
Temeljni cilj Centra je osigurati kontinuirane i raznovrsne mogućnosti cjeloživotnog obrazovanja za stjecanje i usavršavanje nastavničkih kompetencija, savladavanje metodologije medicinske edukacije te implementaciju tradicionalnih i modernih nastavnih metoda i tehnologija u vlastiti nastavni rad prema pravilima dobre prakse. Posljedično, aktivnosti Centra neizbježno su povezane i značajno pridonose razvoju fakulteta, osiguravanju i unaprjeđivanju nastavnog procesa te su usklađene s aktivnostima resora nastave i kontrole kvalitete. Navedeni cilj ostvaruje se kroz pet osnovnih aktivnosti, uključujući edukacijsko djelovanje, organizaciju znanstvenih i stručnih skupova, izdavačku djelatnost, provođenje
suradničke procjene i znanstvenih istraživanja.
Radom Centra rukovodi voditelj/ica, koji je za svoj rad odgovoran dekanu, a na čiji se prijedlog imenuju članovi, odnosno nastavnici Medicinskog fakulteta u Rijeci te vanjski suradnici koji osiguravaju provođenje kontinuirane stručne, metodološko-pedagoške edukacije nastavnika. Centar objedinjuje stručnjake iz različitih biomedicinskih i srodnih područja s ciljem promicanja izvrsnosti i profesionalnih kriterija u medicinskoj izobrazbi. U rad Centra uključeni su pomno odabrani nastavnici iz pretkliničkih i kliničkih područja, koji su završili različite vrste usavršavanja za medicinske edukatore te imaju dugogodišnje iskustvo u procesima razvoja i unaprjeđenja medicinske izobrazbe u Rijeci i Republici Hrvatskoj. Veliki broj nastavnika nositelji su brojnih fakultetskih, sveučilišnih i državnih priznanja i nagrada za doprinos u unaprjeđenju kvalitete medicinske nastave i nastavne izvrsnosti.
- Dodatne detaljne informacije o Centru dostupne su u preglednom članku „Unaprjeđenje nastavničkih kompetencija na Medicinskom fakultetu u Rijeci“ (Medicina Fluminensis 2023;59:371-9).
Odluka o izmjeni i dopuni Pravilnika o ustroju i radu CZUNKKV
Virtualne izložbe
Virtualne izložbe Centra za unaprjeđenje nastavničkih kompetencija i komunikacijskih vještina:
Edukacijske aktivnosti od 2022. godine
Edukacijske aktivnosti Centra usmjerene unaprjeđenju nastavničkih kompetencija obuhvaćaju nekoliko osnovnih područja, uključujući metodologiju učenja i poučavanja u medicinskoj izobrazbi, implementaciju e-učenja, unaprjeđenje kompetencija za poučavanje na engleskom jeziku, kliničku simulaciju i kliničke vještine te kliničko prosuđivanje. Sukladno stvarnim potrebama i prilagodbi promjenama u edukacijskom sustavu i trendovima medicinske izobrazbe, edukacijske aktivnosti u organizaciji Centra redovno se nadopunjuju te su veliki pomaci u kvalitativnoj i kvantitativnoj ponudi učinjeni 2022. godine.
Edukacijske aktivnosti ostvaruju se pokretanjem i akreditacijom programa cjeloživotnog obrazovanja iz područja medicinske izobrazbe te organizacijom i provođenjem predavanja, radionica i škola koji pridonose stručnom usavršavanju nastavnika. S obzirom na opsežnost opisa, sve detaljne informacije o pojedinim oblicima edukacija dostupne su na vlastitim službenim mrežnim stranicama.
- Program cjeloživotnog obrazovanja Moderna i praktična medicinska edukacija
(voditeljica: izv. prof. dr. sc. Nina Pereza, dr. med.)
- Onsite tečaj Engleski kao jezik visokoškolske nastave u medicini (EJVINMed) (voditeljice: prof. dr. sc. Branka Drljača Margić, prof. dr. sc. Irena Vodopija-Krstanović)
- Online tečaj Poučavanje u kliničkoj simulaciji (voditeljice: doc. dr. sc. Janja Tarčuković, dr. med., prof. dr. sc. Sanja Kupešić, dr. med.)
- Škola 3I Škola iz medicinske edukacije (voditeljica: izv. prof. dr. sc. Nina Pereza, dr. med.)
- Onsite tečaj Osposobljavanje nastavnika za provođenje suradničke procjene u medicinskoj edukaciji
(voditeljice: izv. prof. dr. sc. Nina Pereza, dr. med., prof. dr. sc. Jasenka Mršić-Pelčić,dr. med.)
- Onsite tečaj Komunikacijske vještine u medicinskoj edukaciji na engleskome jeziku (voditeljica: doc. dr. sc. Matea Butković)
Edukacijske aktivnosti od 2017.-2020. godine
- Onsite tečaj Osnove rada u sustavu za upravljanje učenjem na daljinu Merlin
(voditeljica: doc. dr. sc. Maja Gligora Marković, prof.)
U svrhu unaprjeđenja nastavničkih kompetencija i komunikacijskih vještina u održavanju nastave potpomognute informacijsko-komunikacijskom tehnologijom, posebno u virtualnom okruženju, u sklopu Centra održavali su se tečajevi o osnovama rada u sustavu za upravljanje učenjem na daljinu Merlin (početni i napredni) te tečaj izrade pitanja i testova u sustavu Merlin. Fokus tečajeva je na osnovnim funkcionalnostima sustava Merlin u svrhu održavanja online nastave poput isporuke sadržaja, održavanja webinara, komunikacije svih dionika nastavnog procesa u virtualnom okruženju te provjeri znanja. Tečajevi su se izvodili u trajanju od 5 do 15 sati.
- Program cjeloživotnog obrazovanja Stjecanje i unaprjeđivanje kompetencija za poučavanje u medicinskoj nastavi
(voditeljica: prof. dr. sc. Gordana Župan, dr. med.)
Od 2017. do 2019. godine, u suradnji s Hrvatskim društvom za medicinsku edukaciju, a na inicijativu Centra, akreditiran je program cjeloživotnog obrazovanja Stjecanje i unaprjeđivanje kompetencija za poučavanje u medicinskoj nastavi, koji su pohađali nastavnici i suradnici Medicinskoga fakulteta u Rijeci.
Suradnici u programu bili su: prof. dr. sc. Gordana Župan, dr. med., prof. dr. sc. Mladenka Vrcić-Keglević, prof. dr. sc. Gordana Pavleković, prof. dr. sc. Milan Taradi, prof. dr. sc. Jadranka Varljen, prof. dr. sc. Jasenka Mršić-Pelčić, dr. med., prof. dr. sc. Maja Abram, dr. med., prof. dr. sc. Srđan Banac, dr. med., prof. dr. sc. Renata Gržić, dr. med. dent., prof. dr. sc. Sonja Pezelj-Ribarić, dr. med. dent., doc. dr. sc. Danko Bakarčić,dr. med. dent., izv. prof. dr. sc. Sanja Smojver Ažić, doc. dr. sc. Siniša Kušić, prof. dr. sc. Svjetlana Kolić-Vehovec.
Opis programa cjeloživotnog učenja
Odluka o donošenju programa
- Onsite tečaj Pripremni tečaj engleskog jezika za nastavnike
(voditeljica: Dunja Zoričić, prof.)
Preparatory English Course for Teachers osmišljen je kao priprema i potpora nastavnicima koji održavaju nastavu na studiju Medicine na engleskome jeziku pri Medicinskom fakultetu u Rijeci. Tečaj se fokusira na unaprjeđenje govornih i pisanih vještina na engleskom jeziku te ukratko pokriva relevantna pravopisna i gramatička pravila i obilježja akademskoga engleskog jezika.
Znanstveni i stručni skupovi
- Međunarodna konferencija MedRi 2023 – First International Conference on Teaching and Learning in Medical Education with First International Student Symposium on Future Doctors Educating the World
- Interni simpozij Simpozij o medicinskoj edukaciji: Inovativne metode učenja
- Međunarodni simpozij Satelitski simpozij o medicinskoj edukaciji u međunarodnim razmjerima
Znanstveni projekti
„Istraživanje postojećih razina nastavničkih kompetencija i utjecaja strukturiranih edukacija na njihovo unaprjeđenje u medicinskoj izobrazbi na Medicinskom fakultetu u Rijeci“ (UNIRI projekti iskusnih znanstvenika, Sveučilište u Rijeci, Rijeka, Hrvatska; br. uniri-iskusni-biomed-23-228)
„MISS4Health – Micro-credentials in Soft Skills for Healthcare Professionals and Students“ (Erasmus+; Project ID: 2023-1-CZ01-KA220-HED-000159335)
Izdavačka djelatnost
- MedRi 2023 – First International Conference on Teaching and Learning in Medical Education with First International Student Symposium on Future Doctors Educating the World – Knjiga sažetaka objavljena u časopisu Liječnički vjesnik
- Izazovi i budućnost medicinske izobrazbe u Republici Hrvatskoj – Tematski broj časopisa Medicina Fluminensis
Suradnička procjena
Suradnička procjena (engl. peer review) je vrsta institucijskog istraživanja kvalitete nastavnog rada u visokom obrazovanju, čiji je cilj unaprijediti kvalitetu rada pojedinog nastavnika na temelju povratne informacije od drugog nastavnika u pozitivnom okruženju. Centar za unaprjeđenje nastavničkih kompetencija i komunikacijskih vještina odgovoran je za normiranje postupka prema smjernicama Sveučilišta u Rijeci, provođenje i administriranje postupka, pohranjivanje dokumentacije i izdavanje potvrde o suradničkoj procjeni na Medicinskom fakultetu u Rijeci. U administriranju sudjeluje i Ustrojstvena jedinica za kvalitetu.
Centar za unaprjeđenje nastavničkih kompetencija i komunikacijskih vještina suradničku procjenu provodi kao jedinstveni postupak personalizirane i individualizirane podrške i edukacije opažanim nastavnicima te stoga, na Medicinskom fakultetu u Rijeci, nastavnici koji mogu provoditi ulogu procjenitelja moraju imati položen tečaj „Osposobljavanje nastavnika za provođenje suradničke procjene u medicinskoj edukaciji” i niz drugih uvjeta opisanih u navedenom tečaju. Nadalje, suradnička procjena obavezan je uvjet za napredovanje u znanstveno-nastavno zvanje izvanredni profesor prema „Pravilniku o dodatnim uvjetima za izbor u znanstveno-nastavna zvanja iz područja biomedicine i zdravstva Medicinskog fakulteta u Rijeci“. Naposljetku, prema istom Pravilniku, suradnička procjena se provodi kao obavezan postupak za svakog nastavnika prilikom napredovanja iz višeg asistenta u docenta u sklopu programa cjeloživotnog obrazovanja „Moderna i praktična medicinska edukacija“.
Sve dodatne informacije o postupku suradničke procjene na Medicinskom fakultetu u Rijeci, kao i pripadajući dokumenti dostupni su na sljedećim poveznicama:
- Postupovnik suradničke procjene (rujan 2024.)
- Obrazac A. Suradnička procjena – Obrazac za procjenitelja,
- Obrazac B. Suradnička procjena – Obrazac za samorefleksiju opažanog nastavnika,
- Obrazac C. Suradnička procjena – Kratko očitovanje o provedenoj suradničkoj procjeni.
Nastavnici uključeni u postupak provedbe suradničke procjene:
- izv. prof. dr. sc. Nina Pereza, dr. med., voditeljica Centra
- prof. dr. sc. Srđan Banac, dr. med.,
- prof. dr. sc. Gordana Čanadi Jurešić, dipl. ing. preh. teh.,
- prof. dr. sc. Jasenka Mršić-Pelčić, dr. med.,
- izv. prof. dr. sc. Gordana Pelčić, dr. med.,
- izv. prof. dr. sc. Kristina Lah Tomulić, dr. med.,
- doc. dr. sc. Dolores Peruč, dr. med.
Ostale aktivnosti Centra
- Program cjeloživotnog obrazovanja Praktična znanost za zdravstvenu profesiju
(voditeljica: izv. prof. dr. sc. Nina Pereza, dr. med.)
Program cjeloživotnog obrazovanja Praktična znanost za zdravstvenu profesiju namijenjen je zdravstvenim radnicima sa završenim sveučilišnim integriranim prijeddiplomskim i diplomskim studijem ili diplomskim studijem na visokom učilištu koje izvodi studijske programe zdravstvene profesije za obavljanje zdravstvene djelatnosti u procesu dijagnostike i liječenja. Program se sastoji od četiri kolegija, uključujući Vrste znanstvenih članaka i njihove organizacijske sastavnice, Umijeće aktivnog sudjelovanja na znanstvenim skupovima, Kako napisati dobar prikaz slučaja i Osnove biostatistike. Provodi se isključivo kroz metode aktivnog učenja, uključujući problemski i projektno orijentiranu nastavu, uz individualan pristup polaznicima s ciljem razvoja osnovnih kompetencija za samostalno provođenje cjelokupnog procesa znanstvene metodologije u biomedicini i zdravstvu.
Suradnici: prof. dr. sc. Saša Ostojić, dr. med. Dunja Zoričić, prof., Evgenia Arh, viši knjiž.
- Studentska sekcija Centra za unaprjeđenje nastavničkih kompetencija i komunikacijskih vještina
Studentska sekcija Centra za unaprjeđenje nastavničkih kompetencija i komunikacijskih vještina osnovana je 2019. godine s ciljem promocije važnosti medicinske edukacije, komunikacijskih vještina i znanstvene pismenosti u studenata različitih studija u području biomedicine i zdravstva. U sklopu Studentske sekcije jednom se godišnje provode radionice Kako napisati dobar prikaz slučaja i Umijeće aktivnog sudjelovanja na znanstvenim skupovima u suradnji sa Studentskom sekcijom znanstveno-stručnog časopisa Medicina Fluminensis. Osim što navedene radionice omogućavaju stjecanje znanja, vještina i stavova iz specifičnih područja znanstvene metodologije, značajno pridonose popularizaciji studentskih znanstvenih aktivnosti i znanstvenog načina promišljanja među studentima. Štoviše, na značaj navedenih radionica za Medicinski fakultet u Rijeci upućuje i činjenica da je za navedene aktivnosti dodijeljena i Državna nagrada za popularizaciju i promidžbu znanosti 2020. godine.
Suradnici: izv. prof. dr. sc. Nina Pereza, dr. med., prof. dr. sc. Saša Ostojić, dr. med. Dunja Zoričić, prof., Evgenia Arh, viši knjiž.